Hoe de gezondheidszorg je een poot uitdraait…

Sinds mijn achttiende ben ik onder behandeling bij een dermatoloog. Dit vanwege primair lymfoedeem aan beide benen. Primair wat?! Lymfoedeem… Als je wilt weten wat dat is, klik dan vooral even HIER. Bij die dermatoloog mag ik daarvoor bij de gratie Gods eh zorgverzekeraars iedere vijftien maanden nieuwe therapeutische elastische kousen (lees: op maat gemaakte steunkousen) laten aanmeten. Hallelujah, want dankzij die kousen worden mijn benen niet maatje olifant en kan ik redelijk normaal functioneren (op dit vlak dan).

Twee jaar geleden was ik ergens in november voor controle geweest, dus vorig jaar bedacht ik een slim plan. Wat als ik de volgende afspraak nu eens over het jaar heen tilde? Dan zou ook ik eens een jaar beleven waarin ik mijn duur betaalde eigen risico NIET zou gebruiken! Waardoor ik dus mijn opgebouwde spaarpotje van 385 aan-de-zorgverzekeraar-vooruitbetaalde eurootjes terug zou kunnen krijgen! Wat een feest zou dat zijn! In gedachten was ik de paar honderd euro al aan het uitgeven.

Dus toen ik de automatisch verstuurde afspraakbevestiging van Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten ontving begin oktober 2017, mailde ik direct terug met de vraag of de afspraak ook naar begin 2018 verplaatst kon worden. Dat bleek eerst nogal lastig te zijn, want de agenda van het ziekenhuis ging nog niet verder dan eind 2017 *zucht*, maar na een tweede verzoek mijnerzijds lukte het toch om de afspraak te verplaatsen naar eind januari 2018. Ik was blij: doel bereikt, kom maar door 385 euro!!

Wat schetste echter mijn verbazing toen ik in mei 2018 mijn Eigen Risico Specificatie ontving van Zorgverzekeraar De Friesland: het was toch opgesoupeerd in 2017! Hier snapte ik niets van en ik belde naar De Friesland. Daar kreeg ik te horen dat het ‘zorgtraject’ van het ziekenhuis al in 2017 gestart was en dat de kosten daarvoor dan ook in dat jaar vielen. Mijn mond viel open van verbazing. De dame aan de telefoon kon helaas verder niets voor mij betekenen en verwees mij naar het ziekenhuis, omdat zij de behandeltrajecten beheren.

Zoals je ziet is de behandeling op 25 januari 2018 geweest

Een telefoontje naar de poli dermatologie was snel gedaan. Zij verwezen mij door naar de administratie en daar werd ik te woord gestaan door een vriendelijke meneer die het een en ander voor mij uitzocht. Hij probeerde mij uit te leggen hoe het werkt met ‘behandeltrajecten’ en de doorbelasting daarvan richting zorgverzekeraars. Hele ingewikkelde constructies, bedacht om fraude te voorkomen. Allemaal erg leuk bedacht, maar het klopt in mijn geval gewoon niet.

Ik had juist bewust gekozen om mijn ‘traject’ pas in 2018 weer te laten starten, maar omdat de automatische afspraakbevestiging al in 2017 verstuurd werd, is het traject toen al gestart. Dat is waar het op neerkomt. Ik vroeg de medewerker van de administratie of dit kon worden aangepast, aangezien ook hij kon zien dat mijn daadwerkelijke afspraak toch echt in 2018 plaatsvond en dat ik in 2017 geen stap in het ziekenhuis gezet heb. De enige manier waarop dat zou kunnen, is door een klacht in te dienen.

Nou, bij deze dus…

Korte versie? Op 25 januari 2018 ben ik bij de dermatoloog geweest. Dat is naar mijn mening het moment waarop een zorgtraject start. Echter, volgens Ziekenhuis Nij Smellinghe start dat al op het moment waarop er een automatische (!!) afspraakbevestiging door de computer verzonden wordt.

Hier zie je echter dat de periode van het zorgtraject al op 3 oktober 2017 gestart is!

Tja, zo is het makkelijk geld verdienen natuurlijk! En het voelt gewoon niet eerlijk. Wat de medewerker van Nij Smellinghe ook nog aangaf aan de telefoon: als ik expliciet had vermeld dat ik graag pas in 2018 wilde langskomen in verband met het eigen risico, dan hadden ze daar zeker rekening mee gehouden. Dat had ik nu niet vermeld, dus eigen schuld, dikke bult. Belachelijk, ik was immers niet op de hoogte van het oneerlijke administratiesysteem van het ziekenhuis dat zorgtrajecten al laat ingaan wanneer de patiënt nog geen voet in het ziekenhuis heeft gezet!

Bij deze wil ik dan ook een klacht indienen hierover en wil ik het ziekenhuis verzoeken de startdatum van mijn zorgtraject aan te passen naar elke willekeurige datum in januari 2018.  Dit zodat Zorgverzekeraar De Friesland alsnog de al betaalde 385 euro aan mij kan terugbetalen! Kom maar door….

CategorieënIk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *